Lees je mee over de avonturen van Pim, Mo, Kaatje en Stijn?
Mo
Mo maakt muziek
het moddermonster
Het boek Peperkoekpoep is in de eerste plaats een voorleesboek voor kinderen vanaf 3 jaar met vrolijke en grappige verhaaltjes.
Maar toch is het geen ‘gewoon’ voorleesboek.
De verhalen uit het boek Peperkoekpoep zijn samengesteld uit woorden die beginnen met een specifieke letter of klank. Door te luisteren naar de verhalen uit dit boek hoort het kind in een korte tijd veel woorden met dezelfde klank.
Op deze manier wordt het klankbewustzijn aangewakkerd en kun je spelenderwijs het kind kennis laten maken met klanken in woorden. Daarnaast kan het boek ingezet worden als middel om gericht te werken aan klankontwikkeling als een kind dat nodig heeft.
Jeanette, 36 jaar
Intern begeleider en moeder van 3 dochters;
Sophie (6 jaar), Abby (4 jaar) en Sarah (1 jaar)
Linda, 55 jaar
pedagogisch medewerkster peuterspeelzaal
Carline van Oosten
logopedist Vroegbehandeling
Mariëlle, 44 jaar,
leerkracht groep 1-2-3, moeder van Jules en Kaat.
Carline van Oosten,
logopedist Vroegbehandeling
Uit het verhaal: De pimpelmees
Pim schopt tegen de paal. 'Nog een paal!’ zegt hij. ‘Auw de paal heeft pijn’, grapt opa. Opa en Pim wandelen op het paaltjespad. Om het pad te vinden moet je de paaltjes volgen. Opa heeft een rolletje pepermunt in zijn jaszak. Bij elk paaltje mag Pim een pepermuntje pakken. Pim pakt opa’s hand. Wandelen op het paaltjespad met opa is fijn. Daar! Pim wijst naar een paal in de verte. Weer een paal! Pas als ze bij de paal zijn, krijgt Pim een pepermuntje.
‘Opa, mag ik paddenstoelen zoeken?’ Dat mag. Maar Pim moet op het pad blijven. Pim rent vooruit maar er ligt iets op het pad. Pim ziet het en stopt. Op het pad ligt een klein ziek vogeltje. Opa ziet het ook.
Het is een pimpelmees met een gebroken poot....
Vind jij de tekeningen ook zo mooi?
Illustrator Iris Revers maakte de prachtige illustraties voor het boek Peperkoekpoep.
Iris is niet 'zomaar toevallig' een illustrator! Iris is dol op prentenboeken en leest maar al te graag voor aan kinderen! Iris studeerde af als orthopedagoog en is al jaren werkzaam als pedagogisch begeleider op twee behandelgroepen voor peuters met een fonologische stoornis. Ze heeft veel ervaring in de begeleiding van jonge kinderen met klankontwikkelingsproblemen.
Daarnaast maakt ze prachtig eigen werk en illustraties onder de naam PIETenKEES.
Je kan haar werk bewonderen (en kopen!) via de site
PIETenKEES
en volg haar op via Instagram!
En yes, op de pagina
extra materiaal
vind je nog meer moois van Iris!
Ben jij een leerkracht werkzaam in de onderbouw?
Bij aankoop van het boek Peperkoek kun je via de website van uitgeverij SWP toegang krijgen tot oefenbladen.
Hierin staan oefeningen beschreven de je kunt gebruiken voor het stimuleren van
fonologisch bewustzijn of beginnende geletterdheid, aansluitend bij elk verhaal. Na het voorlezen kun je zo aan de slag met de klank en woorden uit het verhaal! Succes!
Ben jij een logopedist en werk je met jonge kinderen?
Bij aankoop van het boek Peperkoek kun je via de website van uitgeverij SWP toegang krijgen tot oefenbladen.
Hierin staan oefeningen beschreven de je kunt gebruiken voor het stimuleren van
fonologisch bewustzijn en fonologische ontwikkeling
aansluitend bij elk verhaal.
Na het voorlezen kun je zo aan de slag met de klank en bijbehorende woorden uit het verhaal! Succes!
Boek kopen of cadeau doen?
Neem contact op via dit mailadres:
margoke@aaptotschaap.nl
Het boek is ook te verkrijgen via uitgeverij SWP, bol.com en de nationale boekhandel.
Werk je in zorg of onderwijs met jonge kinderen? Ik vertel jou (en je team) graag over de spraaktaalontwikkeling bij jonge kinderen. Neem contact op voor de mogelijkheden.
Samen een boekje lezen is altijd goed. Je kan het niet fout doen, echt niet. Plezier beleven aan samen in een boek kijken staat voorop!
Maar als je zoekt naar tips om meer uit een voorlees- of prentenboek te halen, heb ik hier wat tips op een rij gezet, kijk gerust!